Gjør deg opp en meining om lærerutdanninga si oppgave i forhold til å integrere digitale verktøy i skolen.
1. Korleis kan lærarutdanninga påverke utviklinga? Prøv å ver litt konkret.
2. Kvifor har/har ikkje lærarutdanninga eit ansvar her?
3. Korleis bør dette påverke innhaldet i den nye grunnlærarutdanninga?
1. Hvordan kan lærerutdanninga påvirke utviklingen?
Ved å bruke digitale verktøy i mye større grad enn det som er tilfellet den dag i dag. Foreleseren må vise konkrete eksempel på hvordan en kan bruke digitale verktøy i en undervisningssituasjon. De kan også la oss studenter få gjennomføre undervisningsopplegene. På den måten får vi studenter se hvordan IKT i undervsingen kan være med på å gjøre bruk av digitale verktøy meningsfullt for elevene.
2. Hvorfor har/har ikke lærerutdanningen et ansvar her?
Lærerutdanningen har selvsagt et ansvar her. Det er i denne instutisjonen at framtiden sine lærere skal formest, og IKT vil bare bli viktigere og viktigere fremover. Det er som med lærerutdanningen som med alt annet. De må følge med i tiden.
3. Hvordan bør dette påvirke innholdet i den nye grunnlærerutdanningen?
I den nye grunnlærerutdanningen vil studentene få mulighet til å spesialisere seg på enten barnetrinnet eller ungdomstrinnet. Dette gjør at en som foreleser i de ulike fagene kan gi opplæring til studentene utifra hvilket årstrinn de spesialiserer seg på. Og at en som foreleser integrerer IKT enda mer enn det i dag blir gjort er viktig, og kanskje enda viktigere blir det å tilpasse denne IKT- opplæringen til de ulike trinnene. At de studentane som velger å spesialisere seg på barneskolen får et opplegg som passer til nettopp barneskoletrinnet.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Frie tanker omkring problemstillingene:
"Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar